A
B
C
D
A Hans
Fröbom i Norrtälje är s k teknikmästare i Sveakryssar Föreningen.
Han har haft sin båt i tio år, efter att tidigare ha seglat bl a
Folkbåt, Viggen, Turkryssare och Fortissimo. Han ser många plus med
Sveakryssaren: * Kursstabil - tröttar inte rorsman * Lugn gång
även i motsjö, stampar inte, niger i sjön * Långa överhängen -
föröver blir det lättare att lägga till vid grunda stränder,
akteröver plats att dra upp jollen på däck * Tål att gå på grund
med * Bekväm sittbrunn med ovanligt bra stuvfack och med god sikt
föröver * Rejäla gångbord runt överbyggnaden * Rymlig under
däck * Stort och djupt kölsvin som dels ger bra stuvplats, dels
utrymme för slagvatten i djupaste fickan ...och bara ett
minus..: - Hon är lite svår att få bra gång på i svaga vindar
B En
utdragbar låda under stickkojens tak fungerar som navigationsbord.
För om den finns en liten sjöställsgarderob. Pentryt mittemot har
tvålågig spis med ugn och bakom den dubbla diskohoar. det finns gott
om avställningsplats, lådor och fack. Under däck har Hans Fröboms
båt en gemytlig atmosfär av kajuta. Båtens längd ger gott om plats,
trots att hon är mindre än 2,5 m bred. Om bb framför huvudskottet
ligger toaletten och här framme står också masten. Normalt står
emellertid Sveans mast precis akter om skottet. Det vikbara bordet
på skottet har en klaff som kan fällas upp mot styrbords soffa för
att få större bredd.
C På
Hans Fröboms båt finns möjligheten att flytta fram förstaget för att
sätta en fock med större yta än standard. Med block och talja är det
gjort bokstavligen i en handvändning. Focken, som är självslående,
blir ca 60 cm bredare i basen när förtriangeln utökas framåt - en
yta som är behövlig på den lite underriggade Svean. Nu kan Hans
Fröbom använda den bekväma självslående focken redan från 4-5 m/s.
Ombord finns också en genua 1 och en mellangenua, vilka halsas i det
bakre, ordinarie förstagsfästet.
D Bekväm
sittbrunn på Svean; ryggstöden når högt upp mot skulderbladen och
tål att luta sig mot utan känslan av att tippa överbord. Tack vare
att sittbrunnen är gjord separat i en egen form kan man utnyttja
utrymmet under skarndäck och ut mot skrovsidan maximalt. Rorsman
sitter i sin egen lilla avdelning bakom skenan och kan glida över
till nya sidan i stagvändningarna på traditionellt, bekvämt
skärgårdskryssarmanér. |
|
Segling Redaktion
Prenumeration
Lösnummer
Uppdatering
Innehåll Artikelarkiv
70-tals-båtar
Klipp
ur Segling Navigera
på nätet Diskussionsforum
Senaste
numret
SSF
|